In-Direct
IN•DIRECT gestopt
Na drie jaar hard werken om IN•DIRECT als onafhankelijk maandblad voor direct marketing en interactieve marketing uit te geven, is het doek voor dit blad gevallen. De crisis heeft geleid tot een inzakkende advertentiemarkt en tot minder abonnees. Dat maakt het onmogelijk om het blad in de huidige constellatie verder uit te geven.
IN•DIRECT haalt daarmee net niet de vijfentwintigste verjaardag.
In juni 1987 kwam IN•DIRECT voor de eerste maal uit als maandblad van de toenmalige Vlaamse Direct Marketing Vereniging. In 1994 zetten de verenigingen in ons land die zich met direct marketing of een deelaspect ervan bezighielden, het Belgisch Direct Marketing Verbond op. Vanaf dat moment was IN•DIRECT het maandblad van het BDMV. Aan Franstalige kant was er Objet Direct. Het BDMV besloot in 2000 In-Direct en Objet Direct samen te voegen tot het tweetalige In-Direct & Objet Direct.
Eind 2001 veranderde het beleid van de vereniging en wilde men het uitgeefrisico niet meer dragen. Men vroeg Ad van Poppel Publishing de uitgave van In-Direct & Objet Direct als maandblad van de vereniging én het uitgeefrisico op zich te nemen. Midden 2008 liet het BDMV weten vanaf 2009 een andere communicatiestrategie te zullen volgen. Daarin paste In-Direct & Objet Direct als maandblad niet meer. IN•DIRECT ging daarom vanaf februari 2009 verder als onafhankelijk Nederlandstalig vakblad.
Het is jammer om na net geen 25 jaar IN•DIRECT te moeten stoppen. IN•DIRECT was immers een mooi project. Momenteel onderzoeken we nog pistes om IN•DIRECT op een of andere manier voort te zetten. Wellicht zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Oktober 2011
- Privacy: nog veel onduidelijkheid over nieuwe Europese richtlijn
- JustForYou: pionier in permission based marketing
- E-commerce: consument koopt vooral in eigen land
- Thalys zet geïntegreerde database op met dank aan internethandel
- Gouden Gids ziet zich als traffic broker on- en offline
- Metro krijgt met metro-club online-aanwezigheid
- News: Safeshop.be: nieuw initiatief om e-commerce te stimuleren; DM-freelancers werken samen in ‘DMexperts’
September 2011
- Accenture doet onderzoek naar switchgedrag van de Belg én naar het gebruik van social media bij aankopen
- Wat heeft één jaar méér aandacht voor de Vlaamse markt bol.com opgebracht?
- IBM richt zich nu ook op marketingdiensten
- Customer media zitten in de lift: België maakt een inhaalbeweging
- Offshoring in pre-press: zijn er voordelen aan?
- News: Vincent Nolf leidt Media Mail bpost - Investeringen direct mail dalen vooral onder invloed minder uitgaven van de postordersector
Augustus 2011
- Open VLD-politica Patricia Ceysens is de nieuwe voorzitter van BeCommerce. In-Direct interviewt haar
- De Belgian Mail Users Association wil de Testaankoop van de postmarkt zijn
- Banden online: tien jaar geleden startte Banden/Pneus online klein in Zwitserland. Nu is het bedrijf actief in quasi heel Europa
- Internet-guru Clo Willaerts: social media voorzien in basisbehoefte van belonging
- Google werft ook offline voor AdWords. In In-Direct legt marketingverantwoordelijke Juliien Blanchez uit waarom.
- Zijn QR-codes (Quick Response-codes) een gimmick of een nieuw responsmiddel?
Juni 2011
- Interview met dm-guru Lester Wunderman: ‘Direct profiteert meest van nieuwe media’
- Brievenbus geliefd reclame-medium voor consument
- Case: Delacre gaat 360° voor Délichoc Coco
- BeCommerce-Awards: publieksprijs van groot belang
- WDM gaat nieuwe samenwerkingen aan
- Data-verzamelen via coupons groeit
- Hotnews: Magnette plant wettelijke ‘bel-me-niet’-lijst. BMUA in Raadgevend Comité BIPT
Mei 2011
- Marketing Day: Jos Burgers: klanten willen vooral geholpen worden
- Media en activatie: Think Media biedt meer dan alleen ruimte voor klassieke reclameboodschappen
- Cookies: sector in Europa zet zelfregulering op rond online behavioural advertising
- Vente-Exclusive: buitenkansjes op het net
- Coca-Cola 125 jaar: de brandactivation
- DM-bureau’s en de toekomst: kennis van de wet en het ‘direct’-ambacht primordiaal
- Hotnews: marketingzwaargewichten zetten Futurelab-Brussels op – Coolblue de grote winnaar bij BeCommerce-awards
April 2011
- De Jaarlijkse Marketing Enquête: optimisme troef maar marketeers zijn nog niet klaar voor social media
- BDMA-voorzitter Annie Courbet over staat van de associatie
- Lay’s (Pepsi-co) activeert bijna een kwart miljoen mensen om een nieuwe smaak te maken
- Online-marktonderzoek: een vloek of een zegen?
- Zit het contactcentre van morgen nog wel in één ruimte?
- Nieuw ‘agile’ commerce: voor consumenten is er geen multichannel-notie
- Hotnews: de Jaarlijkse Marketing Enquête. De toekomst van direct marketingbureaus
Maart 2011
- Bpost en Space maken direct mail en klassieke media vergelijkbaar via bèta-coëfficiënt
- Internet-pionier Jo Caudron waarschuwt voor een te grote macht van Apple, Facebook en co
- Jo Vansteenvoort (Proxis&Azur) is kritisch over de staat van e-commerce in ons land
- Communicatiebureaus passen zich aan: klassiek is uit, result-driven is in
- 2010: direct marketingsector draait status quo
- Alken-Maes zet activatie in om nieuwe Maes te ondersteunen
- Hotnews: Esomar pleit voor richtlijnen online marktonderzoek, direct mail groeit in 2010 met 1%
Februari 2011
- Sneeuw en e-commerce: fulfilment als achilleshiel van e-commerce
- 20 jaar Plus-kaart: wat heeft 20 jaar Plus-kaart opgeleverd?
- Korting via het net: zo werken Groupon en korting.be
- AVEVE’s verjaardags-activatie: AVEVE was vorig jaar 40 jaar en zette een groot activatieprogramma op. Had dat ook resultaat?
- App’s: The Ring Ring Company investeert in app’s voor mobiele marketing
- Social monitoring: monitoren van social media biedt opportuniteiten. Cisco legt uit hoe.
- Hotnews: Symeta de documentcompany van Groep Colruyt, Pascal Tack runt one-to-one bij McCann Lowe
December 2010
- Bpost en de liberalisering: concurrentie zal zich afspelen op de markt van direct mail
- Lunch Garden: activatie moet omzet boost geven
- Mobiel bankieren: BNP Paribas Fortis als eerste
- E-commerce: waarom surfers hun virtuele winkelwagentje achterlaten en niet kopen
- Synergie: als klassieke media en dialogue-media dezelfde taal spreken is synergie echt mogelijk
- Fondsenwerving: Artsen Zonder Vakantie zet telefoon in om donateurs te upgraden
- Hotnews: e-commerce-sector verwacht hoge eindejaarsomzet, direct mail-bestedingen stijgen
November 2010
- Delhaize en Carrefour over hun online-supermarkt met afhaalpunten
- DMA 2010: data en analytics zijn buzzwords anno 2010
- De 360°-actie van Passionata
- MMA (Ugent) levert numbercrunchers af
- Toolbook Direct Marketing: vanuit de praktijk naar de theorie
- DSC: een kwarteeuw dm voor het goede doel
- Hot news: Helpdesks onder vuur, Alistair Tempest verlaat FEDMA
Oktober 2010
- Hoe kunnen fundraisers efficiënter werven?
- Delacre zoekt met winkel contact met de consument
- Contactcentres: benchmark peilt naar werksituatie
- Club Med gaat direct in Vlaanderen
- Huis-aan-huis-folders: prijsvergelijking neemt in belang toe
- Een kwart van KMO’s zit in e-commerce
- Hot news: Direct mail: tarieven ‘small format’ stijgen; Contactcentres bijten van zich af
September 2010
- Bol.com naar Vlaanderen: wil de beste winkel zijn
- AdWords: Belgische bedrijven aarzelen
- Wat kan iPad voor marketeer betekenen?
- Hinderpalen voor mobiel internet vallen weg
- Rob van Vuure: de marketeer in de bladenmaker
- Hot news: Contactentres: groei zet door; DM-Pige: stabilisering van bestedingen in direct mail
Augustus 2010
- Workflow-distribution zorgt voor dynamisch contactcentre
- Plopsaland biedt merken een experience-omgeving
- Mastermail: inspelen op kleinere volumes
- Jupiler: mannen + emotie = voetbal
- Snapstore verkoopt 20 Fiat’s in 2 minuten
- Opportuniteit brengt Touax Gouden Veer
- Hot news: BeCommerce: aantal e-shops neemt kaap van 6.000; Bol.com naar België
Juni 2010
- Q8 ontdekt de kracht van personalisatie in mokkenactie
- M-copywriter Mark Van Bogaert maakt boek met dm-schrijftips
- E-commerce: libelleshop.be is diversificatie van merk Libelle
- UBA-ceo: overregulering is een probleem
- M&M speelt met special edition in op voetbal en plezier
- Wunderman-ceo Morel: dm anno 2010 is real-time-marketing
- Hot news: Touax en Vergauwen winnen Gouden Veer, Internetreclame groeit door, Gert Pauwels leidt Agency.com
Mei 2010
- BeCommerce-Awards: e-commerce wordt professioneler
- E-commerce: versmelten webshops en winkels in de straat
- Media: boksen met boxenmarketing
- Selectief werven met tijdschriften
- Online: nieuw distributiekanaal Nationale Loterij
- Hot news: Post-ceo Thijs: meer professionalisering in direct mail. BeCommerce-Awards en Best of Activation
April 2010
- Marketing Day: dm helpt vertrouwen in merken
- Wielersponsoring: Base en KBC vertellen hoe ze hun sponsoringactiviteiten exploiteren
- Predictive analytics: weten wie wanneer wat zal kopen
- De jaarlijkse marketingenquête: dm blijft belangrijk
- E-commerce: omzet in Europa in 2014 meer dan 100 miljard euro
- Hyperpersonalisatie bij VW
- Hot news: 11% van de marketeers weet niet wat 360° is
- ... en als extra bijlage Promo-Biss met daarin de politiek van BMW rond promotionele producten
Maart 2010
- DM-Pige 2009: groei voor dm
- Het tijdelijk effect van spaaracties
- Effectmeting klassieke media zal weg van direct marketing opgaan
- Social media als handraiser voor opt-in e-mailmarketing
- Hoe was 2009 voor de business?
- Hot-news: Corelio-Idecom ‘overall winnaar’ Contact Centres Award 2010
Februari 2010
- Wordt 2010 het jaar van de grote doorbraak van e-commerce nu ook gevestigde retailers op de kar springen?
- Klanten worden kritischer en mondiger. En minder tevreden.
- Sampling gaat om het creëren van een belevenis.
- Is er nog toekomst voor de catalogus in het digitale tijdperk?
- De Conversation Manager, een nieuw boek van Steven Van Belleghem. Een conversatie met de auteur.
- Hotnews: Colruyt gaat met gepersonaliseerde folder naar one-to-one-aanpak, Robijns verlaat LUON, Group Joos stroomlijnt.
- En als extra bijlage: Promo-Biss over promotionele cadeaus.
December 2009
- Auto-special: Salon – de grootste showroom van het land
- Auto-special: de virtuele opendeur-dagen van Mercedes
- Auto-special: Mazda jumpt naar de jongeren
- Digital printing: bureaus moeten ideeën leveren
- ECI van push- naar pullmarketing
- Wat doet de Europeaan on-line?
- Hot news: nieuwe voorzitter Contactcentres.be, Gouden Veer 2010, DM Hall of Fame
November 2009
- Mobile marketing: smartphones maken mobile internet makkelijker bereikbaar
- Coolblue: speciaalzaken in e-commerceland
- Case: de business-to-business mailing van Jules Destrooper met beeldpersonalisatie
- Het DMA-congres gezien door de ogen van Dirk Milbou (WDM Belgium)
- Consumentengerichtheid bij bedrijven kan beter. Kan de database daarbij van pas komen?
- Het virtuele contactcentre van de VDAB
- En hotnews: Pascal Tack start TippingPoint.be, Navajo en N’Lil worden N BBDO, SBS breidt Good Deal uit, InSites profileert twittergebruiker
Oktober 2009
- Jo Caudron (Dear Media): Facebook wordt je database
- e-coupons: praktische problemen staan introductie nog even in de weg
- Carrefour: productie van wekelijkse folder is een marathon
- Europese online-verkopen houden stand
- Grafische kennis in de markt is mager
- Harley-Davidson en CRM: hechte relatie tussen klant en merk
September 2009
- 40 jaar 3Suisses in België: internet verjongt verkoop op afstand
- Word of mouth-marketing: alleen als er een verhaal achter het product steekt
- Unilever gaat met Yunomi online en offline naar vrouwendoelgroep
- De rode knop: interactiviteit op televisie
- Is Cannes-laureaat Boondoggle een cyberagency?
Augustus 2009
- Interview: minister Vincent Van Quickenborne over de aanpassing van de Wet op de Handelspraktijken
- Jaguar ontdekt de kracht van online-reclame
- SBS maakt van tv een verkoop-medium
- Freelancers en Cerga: working apart together
- Sociale netwerken passen ook in een business-omgeving
- Evenementen: de glamour van een circuit
- Rabobank.be: bank met groot kostenbewustzijn
Juni 2009
- Hoe doorstaat het medium huis-aan-huis de huidige crisis?
- Spectron Business Solutions gaat met business-data back to basics
- De Kroon Direct Marketing mikt met direct mail-concepten op drie landen
- BeCommerce-award winnaar Proxyclick: business-to-business intermediair
- Paratel: 15 jaar communiceren in twee richtingen
Mei 2009
- Koppelverkoop is niet langer verboden. BBDO Belgium zet de opportuniteiten voor marketeers op een rijtje.
- Redefine your combat. De nieuwe bureaufilosofie van de Ogilvy-groep in ons land.
- Walibi activeert de klanten en prospecten vooral via het net.
- Verkiezingen 2009: hoe direct en interactief zijn politieke partijen?
- Eyetrack onderzoek. Rogil gaat na hoe consumenten kijken naar promotionele prikkels.
- Soda-Club (apparaten om zelf bruisend water te maken) zet e-mailmarketing en point-of-sale in om de markt te veroveren.
April 2009
- Pepsi Max op 360°. ‘Max it’ is het thema van Pepsico’s 360° campagne voor Pepsi Max.
- One-to-One Lab. Xerox en De Post zijn een samenwerking aangegaan om de kracht van ver doorgevoerde personalisatie te bewijzen.
- Online-markt groeit. Volgens Forrester Research zullen de online-bestedingen tussen 2009 en 2014 bijna verdubbelen.
- Marketing Day. Marketeers houden nog te veel vast aan de oude businessmodellen en passen zich niet aan aan de veranderende consument.
- Jaarlijkse Marketing Enquête. Een blijvend groot aandeel van direct marketing in de budgetten van marketeers.
- Kanaalintegratie pover. Dirk Frans, managing director TOTE-M, stelt dat kanaalintegratie te wensen over laat.
Maart 2009
- E-commerce-special. Twee cases van webwinkels: Newpharma (dat online over the counter-geneesmiddelen verkoopt) en de eShop van De Post.
- Loyalty: Club Med start met een wereldwijd getrouwheidsprogramma ‘Club Med Great Members’
- In de huidige financieel- economische crisis is Lean Marketing het nieuwe buzzword.
- AdHanger: een nieuw 360° medium: kleerhangers met reclame
- DM Pige: heeft direct mail de wind mee in tijden van crisis? De cijfers zijn nog positief.
Februari 2009
- Interview Joseph Jaffe (auteur van ‘Life after the 30-second Spot’ en recent ‘Join the conversation’)
- Communitysite Netlog: merken worden vrienden
- ColliShop: Colruyt is met ColliShop ook actief in catalogusverkoop.
- Promotionele evenementen: producenten hangen promoties op aan gebeurtenissen tijdens het kalenderjaar
- Churn. Forrester Research deed onderzoek naar het overstapgedrag (churn) van consumenten
- Fundraising: direct marketing is belangrijk bij het werven van fondsen.