Wie is Ad van Poppel?
Ad van Poppel (1956) is zaakvoerder van Ad van Poppel Publishing. Hij studeerde communicatiewetenschappen aan de KU Leuven en vestigde zich in 1981 na zijn legerdienst als freelance journalist gespecialiseerd in motorsport, media en marketing. Hij publiceerde ondermeer in Dagblad De Stem, Sport Magazine, Studio, Trends, Knack, Spectator, MotorVisie, WeekendBlad, Das Motorrad en Pub. In 1983 trad hij in dienst van het reclamevakblad Pub, waar hij in 1986 hoofdredacteur van werd. Hij verliet in 1987 Pub om opnieuw freelance te worden. Voor de toenmalige Vlaamse Direct Marketing Vereniging startte hij dat jaar het vakblad In-Direct op (in 2000 samengegaan met de Franstalige tegenhanger Objet Direct in In-Direct & Object maandblad van het Belgisch Direct Marketing Verbond). In 1988 zette hij de Direct Marketinggids op. Daarnaast schreef hij voor Trends, Sport Magazine, De Morgen, Knack, De Financieel Economische Tijd, Media-Marketing, Adformatie, Adfo-Direct, het Marketing Jaarboek, DM-Update, Motor, Moto73, MotoPlus, Motor2Week, Classic Racer... Voor CERA-Bank verzorgde hij in samenwerking met Media Partners Belgium van 1988 tot 1996 de jongerenbladen Cera Move en Cera Move Student. In 1998 was hij hoofdredacteur van HOG News-Benelux (in samenwerking met Headline Publishing). Sinds 1996 verzorgt hij de redactionele coördinatie van UZ Magazine, het patiënten- en bezoekersblad van UZ Leuven. Sedert 2006 is hij ook uitgever/hoofdredacteur van Retro-Biker, het magazine voor liefhebbers van klassieke en retro-motoren.
Vanwaar het eikenblad in Ad’s logo?
Het antwoord komt van veel gelauwerd copywriter Johan Verest in DM-Update van november 2008. Hij interviewde Ad van Poppel voor die nieuwsbrief en startte zijn relaas als volgt:
In mijn geboortedorp Wieze staat een boom, die gemeenzaam “de Dikke Eik” (spreek uit: “den dikken auëk”) wordt genoemd. Het flink uit de kluiten gewassen struikgewas staat al 300 jaar naast het dorpsplein, en werd intussen uitgeroepen tot beschermd monument. Napoleon, Priester Daens, Karel De Gucht,... vele groten uit onze vaderlandse geschiedenis passeerden onder het schaduwrijke lover.
De Direct Marketing in ons land heeft ook zo’n Dikke Eik. Hij heet Ad van Poppel. Zijn naam duikt reeds op in het oudste manuscript dat ik ooit las over de Belgische reclame, het hilarische boek “Reclame, het boek is beter dan de filmpjes” van RAT Lenders. Vandaag, enkele eeuwen later, is de journalist met de fraaie snor uitgegroeid tot de peetvader van de Belgische reclamejournalistiek. En wat meer is: hij specialiseerde zich in Direct Marketing, en stichtte het vakblad In-Direct. Redenen te over, dachten wij, voor een interview met dit wandelende geschiedenisboek.
Vandaar...